איך יוצרים להיט ב-2019?

לפעמים אני מרגיש שהזדקנתי וכבר לא אחווה את ההתרגשות של להיט שכובש את העולם.

ואז זה קורה ומשום מקום מגיח לאוויר להיט פופ ייחודי שכובש כל גיזרה, מדגים את הדרך בה יוצרים ומפיקים היום שירים ומציג את הדרך החדשה בה מתנהלת תעשיית המוזיקה הפופולרית.

הדוגמה הנוכחית הוא Old Town Road של הראפר הצעיר Little Nas X, על שלל גירסאותיו, בעיקר זו המשותפת עם Billy Ray Cyrus שהצליל שלו והסיפור מאחורי יצירתו והפצתו הוא לא פחות ממרתק.

אני עוקב בקביעות אחר מצעד הלהיטים האמריקאי שמפרסם מגזין התעשייה Billboard ושם לב לאחרונה לשני טרנדים כמעט בלעדיים בסאונד של השירים המאכלסים את המצעד. הראשון הוא כמובן הטראפ. קשה להתחמק מה-HiHat של מכונת התופים ה-TR808 שמדלג בין שמיניות לחלקי 64 ומגדיר את הסגנון. אם מקשיבים לטופ טן האמריקאי ברצף, זה נשמע כמעט כמו ביט אחד ארוך, בטמפו כמעט זהה.

הטרנד השני הוא הקאנטרי-פופ החדש. השירים כולם בסולם D או G כי כך הם נכתבים על גיטרה. זה מזכיר לי משאפ מדהים שמישהו עשה לפני חמש שנים וערך שישה שירי קאנטרי שונים בפרוטולז. שווה האזנה.


מה שמעניין הוא שבקאנטרי-פופ החדש יש יותר ויותר פזילה לכיוון הטראפ, וגם שם מתחילים לשמוע קלאפס של 808 ואפילו את ההייהאט הבלתי נמנע. היה זה רק עניין של זמן עד ששני הסגנונות יתמזגו אחד בשני. מדובר בהתנגשות טקטונית בין גזעית.

ליטל נאס אקס היה בן 19 כשנשר מהקולג׳ בג׳ורג׳יה והתחיל לפרסם סרטונים הומוריסטים קצרים ברשת. בדצמבר האחרון הוא הקליט ושחרר בעצמו את השיר Old Town Road. כאן נכנס לתמונה השותף הראשון של נאס ליצירה ולא פחות חשוב, לתמלוגים העצומים שזורמים בימים אלה.

Young Kio, בחור הולנדי בן 19 גם כן, התחיל לייצר בגיל 16 ביטים באמצעות תוכנת FL Studio שקיבל במתנה מחבר. לרוקרים שבינינו אסביר שה-Beat הוא בעצם ה׳פלייבק׳ של שיר היפ הופ והמפיקים יוצרים אותם כדי שראפרים יבצעו עליהם את החריזה שלהם. קיו התחיל למכור את הביטים שלו ברשת ב-20$ לחתיכה וכשהצליח לחסוך 180$, פתח חשבון ב-Beatstars, אתר שבו מפיקים מציעים ביטים שלהם למכירה. אחד הביטים של קיו תפס את אוזנו של ליטל נאס. הביט מורכב ממקצב של 808, עם תפקיד בס שמנוגן על ידי קיק של 808 בכיוונים שונים ומארבעה אקורדים מסומפלים של בנג’ו. כאן נכנסים לתמונה שני שותפים חדשים ומפתיעים: טרנט רזנור מנהיג להקת Nine Inch Nails ושותפו Atticus Ross. קיו סימפל את הבנג׳ו מקטע נידח של NIN בשם 34 Ghosts IV. ליטל נאס אקס קנה את הביט ב-30$. לו היה משקיע עוד כמה עשרות דולרים, היה יכול נאס להיות עשיר בעוד מיליון או שניים.

איך זה קורה? אתר ביטסטארז מציע כמה רמות מחירים לביטים כשכל רמת מחיר מאפשרת זכות מלאה יותר בשימוש וברווחים שעשויים להיווצר מהשימוש בביט. 30$ היקנו לנאס זכות למכור עד 3,000 עותקים מהשיר, זאת למזלו הרב של קיו שהפך לשותף בזכויות בשיר יחד עם רזנור ורוס.

אולד טאון רואד הפך מהר מאד לויראלי ונכנס בסערה למצעד הלהיטים האמריקאי ואפילו למצעד הקאנטרי. אבל אז הודיעו מנהלי בילבורד שהם מסירים את השיר ממצעד הקאנטרי כי “הוא לא כולל מספיק אלמנטים של שיר קאנטרי”. כמובן שההחלטה הזו הריחה מגזענות ויצרה מיד שערוריה גדולה, אבל אז הגיע להצלת המצב האביר על הסוס הלבן, השותף המפתיע הבא, זמר הקאנטרי הוותיק, בילי ריי סיירוס, שמוכר כיום בעיקר כאביה של מיילי סיירוס. בילי ריי הציע לנאס להקליט איתו גירסה של השיר. הגירסה הזו הפכה בין לילה ללהיט ענק שובר שיאים, שנכון לימים אלה מבלה כבר 14 שבועות בראש המצעד האמריקאי.

לפני כשבועיים הופיעו נאס וסיירוס במה שנראה כהופעת נצחון מרגשת בטקס חלוקת פרסי המוזיקה השחורה האמריקאית. לשלוש דקות התמזגו להן תרבות הקאבוייז עם תרבות ההיפ הופ, עם רקדנים ורקדניות שחורות ולבנות ובעיבוד מרשים שכלל הבלחות הרמוניות אלינגטוניות.

בשבוע שעבר יצא נאס מהארון ואמר שהוא מקווה שהיציאה שלו תחולל שינוי בעולם המוזיקה, בעיקר בקהילות השמרניות של הקאנטרי וההיפ הופ.

שימו לב כמה אירועים והתרחשויות אמנותיות, עסקיות ופוליטיות קרו סביב שיר פופ פשוט בן ארבעה אקורדים. זה הכח והיופי של הפורמט המוזיקלי הזה באורך 3 דקות שממשיך להסעיר את העולם ואותי.

שיתוף: facebooktwittergoogle plus



יזהר אשדות באמפי שוני ב-11.8 – מה אומרות עליו האורחות המיוחדות?

לקראת ההופעה החגיגית בזאפה אמפי שוני, ביום שישי, ה-11.8.2017. יצאנו לבדוק כמה באמת מכירות האורחות המיוחדות, רונה קינן, אסתר רדא ודורון טלמון (ג’יין בורדו), את יזהר אשדות.

צפו בתשובות המפתיעות!

לרכישת כרטיסים להופעה – https://tinyurl.com/Izhar-Shuni

שיתוף: facebooktwittergoogle plus

כפר צרפתי: שיר חדש ליזהר אשדות

אני גאה להשמיע לכם את השיר החדש שלי, “כפר צרפתי” ולהציג בפניכם את הקליפ שלו.

בקיץ 2014 התיישבנו יהלי סובול ואני לכתוב אלבום. כן, כמו פעם, תמלילן ומלחין.

החלטנו לקיים סדנה של שלושה שבועות וכך התיישבנו בשני חדרים באולפן שלי. יהלי חמוש בעטים ודפים ואני עם גיטרה אקוסטית. באחד הערבים פגשתי את שלומי שבן וסיפרתי לו על הסדנה והוא ביקש להצטרף לאחת הפגישות. כששלומי הגיע, הבתים של ׳כפר צרפתי׳ כבר היו כתובים ומולחנים ויחד איתו הלחנתי את הפזמון היפה של יהלי: “והזמן, שהופך אוהבים לזרים, ינסה לפתות אותנו. לא ניכנע לו אנחנו קרובים”.

מאז חלפו שני קיצים ושלושה חורפים בהם הופעתי הרבה וצללתי לעולם הכלים האלקטרוניים והסינטיסייזרים המודולריים.

בשנה שעברה השלמתי את “את והגשם” ולאט לאט החל תהליך של חזרה לשירים שכתבתי עם יהלי ובחירה של אלה שאני אוהב במיוחד. לאחרונה הצטרף אלי משה לוי כשותף להפקה המוזיקלית ויחד התחלנו להתקדם לקראת השלמת אלבום חדש, כשהשיר הראשון אותו סיימנו הוא “כפר צרפתי”.

שלומי ניגן בפסנתר ושר קולות רקע, רע מוכיח תרם את התיפוף הייחודי שלו, שלומי אלון מהדג נחש ניגן בסקסופונים ומאיה בלזיצמן וגלעד הילדסהיים ביצעו בוירטואוזיות את עיבוד המיתרים שלנו. הרבה נדיבות ונשמה יתרה קיימת בנגינה של החברים שניגנו בשיר הזה, אני שומע את זה בכל תו.

תודה על הסבלנות, מקווה שתהנו.

שלכם, יזהר

שיתוף: facebooktwittergoogle plus

כיתת אמן בהפקה מוסיקלית עם יזהר אשדות

הפקת מוסיקה – הדרך ההוליסטית

workshop

יזהר אשדות יקיים באולפן ההקלטות שלו בתל אביב שתי כיתות אמן ייחודיות לקבוצה נבחרת של מוסיקאים.

בסדנא יסביר וידגים יזהר את דרכו הייחודית להפקת מוסיקה באולפן, תוך שימוש בשיטות ובטכנולוגיות שונות המתאחדות יחד לפאלטה אחת של כלים להפקה מודרנית של מוסיקה.

יזהר יוביל את המשתתפים בדרך בה הוא יוצר ומפיק מוסיקה, החל משלב הכתיבה ועד למאסטרינג, תוך שהוא משתמש במערכת הקלטה דיגיטלית ובשלל הפלאגינים ותוכנות העזר שלה, במיקרופונים ומכשירי אודיו אנלוגיים, חלקם נדירים במיוחד, בכלי נגינה אקוסטיים ואלקטרוניים ובמערך הסינטיסייזר המודולרי שלו. יזהר ידגים איך כל הכלים המגוונים האלה משתלבים יחד והופכים לכלי עבודה ורסטילי ורב עוצמה.

יזהר יענה לשאלות המשתתפים בסדנה ויחלוק איתם מנסיונו הרב בהפקת מוסיקה בתעשייה הישראלית והבין לאומית.

הסדנה מיועדת למוסיקאים ומפיקי מוסיקה פעילים, בעלי ידע בסיסי לפחות בהקלטה דיגיטלית ובשימוש במחשב.

כל מפגש מיועד לקבוצה של עד שמונה משתתפים ויימשך כארבע שעות, כולל הפסקה בה יוגש כיבוד קל.

הסדנאות ייתקיימו ב-18.7.2016 ב-18:30 בערב וב-19.7.2016 ב-11:00 בבוקר.

לפרטים והרשמה

זויה פושניקוב, האולפן של יזהר אשדות
03-5253392 (09:30-15:00)
studio@ashdot.co.il

שיתוף: facebooktwittergoogle plus

1 2